From Third World to First: Malayische Community

Für mich immer wieder unverständlich sind die persönlichen Angriffe von malayischen Politikern gegen Lee Kuan Yew. Lee führt dazu aus: “Meanwhile, UMNO leaders continued to use the «Utusan Melayu», the Jawi (Arabic script) newspaper circulating in both countries, to work up Malay sentiment against the «Chinese» government of Singapore.”
Die Forderung nach speziellen Vorzugsrechten der malayischen Volksgruppe ist anmaßend und zeigt allerdings die eigene Unfähigkeit auf, da man wohl selber zum Ergebnis kommt, dass man nicht durch eigene Leistung zum Erfolg kommen kann. Die Ungleichheit und Bevorzugung von Malayen, die in Malaysia herrscht, wurde auch für Singapore gefordert: “The «Utusan Melayu» reported that Ahmad Haji Taff, an UMNO leader in Singapore... had demanded that our constitutional commission write into the Singapore constitution special rights for the Malays. These special rights were in the Malaysian constitution but had never applied to Singapore.”

Dabei hat sich Lee Kuan Yew immer für die malayische Community eingesetzt und hätte dafür mehr Anerkennung seitens Malaysias erhalten müssen. So startete er auch 1980 eine Initiative, um die Bildungsrückstände innerhalb der malayischen Community gegenüber anderen Volksgruppen zu verringern, um innerhalb der malayischen Volksgruppe die beruflichen Zukunftschancen zu verbessern: “Another racially sensitive problem that troubled me was the consistently poorer performance in mathematics and science of a larger percentage of Malay students compared to other students.” Nachdem er das Problem angesprochen hat, gab es auch Uneinsichtigkeiten zu der Tatsache, dass malayische Eltern ihre Kindern nicht so stark zum Lernen motivierten, als es die Eltern anderer Volksgruppen tun. Mit Leitern von malayischen Organisationen besprach Lee das Problem und das Ergebnis war die Gründung des Mendaki-Konzils zur Verankerung der Lernmentalität in der malayischen Gemeinde: “In 1982, the Malay leaders with the assurance of government support formed Mendaki (Majlis Pendidikan Anak-Anak Islam - Council on Education for Muslim Children), with representatives from Malay social, literary, and cultural bodies and PAP Malay MPs... A few years after Mendaki got into its stride, the efforts of Malay community leaders plus extra tuition in the evenings showed in a steady increase in the number of Malay students passing their examinations, with substantial progress in mathematics.”